Hoppa till sidans innehåll

Rapport från styrelsen

2017-02-19 19:43
Under det gångna året har det varit ont om nyheter från styrelsen på hemsidan. Här kommer därför en kort uppdatering om vad som är på gång i föreningen.
  • Uppdaterad: 2017-02-19 20:21

Vad som har hänt under verksamhetsåret 2015/2016 finns att läsa i verksamhetsberättelsen under fliken ”föreningen”.

Under det innevarande verksamhetsåret har vi hittills hunnit med tre ordinarie styrelsemöten.

Vid ett av dessa möten hade vi besök från fritidsförvaltningen.  Josef, som är lokalstrateg, och Annika, som är föreningssamordnare, är våra närmaste kontaktpersoner på förvaltningen och det var trevligt att få träffa dessa två och få reda på lite fler detaljer avseende deras arbetsuppgifter.

Sedan några veckor tillbaka har vi också kanslisten Nina på plats. Även Nina har närvarat på ett möte där vi diskuterade kanslistens arbetsuppgifter. Bl a kommer Nina att hålla vårt medlemsregister uppdaterat och sköta klädbeställningen.

Styrelseledamöterna har varit på olika möten med bl a förvaltningen och politiker och därifrån har det avlagts rapporter.

Årets styrelsemöten har till stor del handlat om ekonomiska frågor, med en del bidragsansökningar att ta ställning till. Även ekonomiska utvärderingar av våra egna arrangemang har tagit en del tid. Vår nya kassör Niklas har alltså haft möjlighet att bli ordentligt varm i kläderna. Glädjande är att vi har fått bidrag som vi har sökt genom Idrottslyftet beviljade. Då känns det som att det är värt tiden en del av oss lägga ner på att formulera och skicka in ansökningarna! Nu väntar vi på att få ett nyttjandekontrakt för vår styrkelokal, som har använts flitigt i över ett år, för att äntligen kunna söka bidrag för inredningen och utrustningen.

Årets friidrottsskola håller som bäst på att planeras, likaså Arenamilens båda deltävlingar. Ansökan för träningstider utomhus och inomhus ska lämnas in till lokalbokningen inom kort och vi håller på att försöka få till träningstider som ska räcka till åt alla grupper. Till våren kommer det också att startas en träningsgrupp för barn födda 2010 och glädjande nog har vi redan en tränare som kommer att ansvara för den gruppen.

Det finns fortfarande en del arbetsuppgifter som kan utföras av andra än styrelseledamöter men intresset har varit minst sagt ljumt. Bl a söker vi fortfarande någon eller några som kan ingå i en grupp som håller i våra tävlingsarrangemang som Arenamilen och Nyårsloppet och även folk som kan tänka sig att hålla i en arenatävling. Även våra interna KM-tävlingar, både i terräng och på arenan, behöver någon som kan ta ett helhjärtat grepp om dessa. Styrelsen har ambitioner att anordna och genomföra dessa arrangemang men den tiden vi har att lägga på föreningen är tyvärr begränsad. Ju fler vi är som kan hjälpas åt, desto bättre blir vi! Vi är mycket tacksamma att det finns en del föräldrar i de äldre grupperna som har tagit på sig att t ex städa förråden och hålla koll på vårt material och som ställer upp som ”assisterande vuxen” under friidrottskolan.

En dialog förs med fritidsnämndens ordförande Lars Carlsson angående möjligheten att kunna få en ”egen” träningshall för friidrott på Vallentuna IP. Idéerna (och ritningar) har funnits länge och diskussioner har förts med olika politiker och tjänstemän under åren. En sådan träningshall skulle kunna möjliggöra riktig friidrottsträning för alla åldrar året runt utan att behöva skjutsa både barn/ungdomar och tränare till Bosön eller kanske Sollentuna. Träningsmöjligheterna i Sollentunas alldeles nya friidrottshall är ett annat ärende som styrelsen diskuterar med både politiker och tjänstmän.

Skribent: Heike Tollefors
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Vallentuna FK - Friidrott
Box 88
18622 Vallentuna

Besöksadress:
Kansliet - Fritidscenter, Parkvägen
18648 Vallentuna

Kontakt:
Tel: 076-568 18 05
E-post: This is a mailto link

Se all info